Jerawat dan Bagaimana Mengatasinya

Cuba anda imagine..bila bangun pagi..tengok cermin. Apa yang anda nampak..jerawat!!! Besar lak tu..hehe..kalau kecik2 takpe la..Kalau saya dulu saya akan picit bg pecah..haha..sengal!! Jangan tiru ye..sebab tau memang akan tinggalkan parut. Tapi..da memang spesis tangan gatal nak picit2… ;p Tu baru seketul..Kalau banyak sangat jerawat? Takkan nak picit kan? Takdelah salah pun ada jerawat ni…tapi sedikit sebanyak akan kurangkan keyakinan diri..betul tak? Lagi2 kalau anda nak pergi interview..nak gi dating ke..hehe..atau pun bakal pengantin baru..Mestilah nak cantik waktu jadi raja sehari nanti. Siapa yang tak idamkan kulit yang sihat, halus dan licin tanpa jerawat? Sebelum nak cari solution ni..kita kena tau dulu punca nya..baru lah dapat cari penyelesaian yang terbaik  🙂

Apa itu jerawat? Jerawat adalah masalah kulit yang disebabkan oleh lebihan produksi kelenjar minyak (sebaceous gland) yang menyebabkan saluran folikel rambut dan pori-pori tersumbat. Selalunya jerawat mudah tumbuh di bahagian muka, dada, belakang dan bahu (http://id.wikipedia.org/)

Jerawat sering muncul antara umur 14 – 19 tahun yang dipengaruhi oleh perubahan hormon pada remaja lelaki dan juga perempuan.

Dari hasil penelitian menunjukkan sebanyak 85% populasi mengalami jerawat pada usia 12-25 tahun, 15% populasi mengalaminya hingga usia 25 tahun. Jika tidak diatasi dengan baik, gangguan jerawat adalah hingga usia 40 tahun.

Penyebab jerawat sering disalahtafsir. Ramai yang menganggap jerawat disebabkan oleh faktor kebersihan dan pemakanan. Misalnya makan kacang, coklat… boleh menyebabkan jerawat. Sebenarnya faktor-faktor di atas boleh memburukkan lagi keadaan, tetapi bukan punca jerawat.

Beberapa faktor penyebab munculnya jerawat antara lain:

  • Stress
  • Faktor keturunan dari orang tua
  • Hormon : Salah satu faktor penting yang menyebabkan timbulnya jerawat adalah meningkatnya produksi hormon testosteron, yang dimiliki oleh tubuh lelaki mahupun wanita. Hormon testosteron yang terdapat dalam tubuh lelaki mahupun wanita menyebabkan timbulnya jerawat dengan merangsang kelenjar minyak (sebaceous gland) untuk memproduksi minyak kulit (sebum) secara berlebihan.
  • Kelenjar minyak yang hiperaktif
  • Bakteri di pori-pori kulit
  • Iritasi kulit
  • Anabolic steroid

Credit to ghs

Cara mencegah jerawat:

  1. Cuci muka dengan pencuci yang halal dan kurang bahan kimia 
  2. Kurangkan penggunaan syampu atau minyak rambut yang berminyak. 
  3. Makan banyak buah-buah, sayur dan air secukupnya. 
  4. Dapatkan rehat secukupnya. 

Supplement yang membantu untuk mencegah jerawat:

B Complex – membantu menstabilkan hormon dan emosi
Vitamin C – menjaga kesihatan kulit
Vita Lea – vitamin dan mineral lengkap, antaranya membantu dalam metabolisma gula. Jika anda ada masalah dengan metabolisma ini, anda terdedah kepada jerawat.

Supplement untuk merawat Jerawat:

Vitamin E – membantu mengurangkan parut
Zinc Complex – melegakan ketidakselesaan akibat jerawat dan menyembuhkan kulit yang rosak
GLA Complex – menyembuhkan kulit yang rosak

Credit to Alinalan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge