GOUT dan Shaklee

Masa zaman kecik2 dulu bila saya dengar je gout terus terbayangkan bengkak kat leher tuh. ;p Ala..beguk la tu..entah kenapalah kekkee..Okehlah, kali ni saya nak bercerita mengenai GOUT dan SHAKLEE. Eh, apa kaitannya gout dengan shaklee???

Sebelum tu, apa itu Gout?

GOUT adalah sejenis penyakit sendi yang diakibatkan oleh kandungan asid urik yang tinggi dalam darah. Biasanya lelaki lah yang lebih berisiko untuk menghidapi gout. Faktor gemuk dan kekeluargaan pun ada kaitan juga.

Bagaimana Gout Berlaku?

Jika banyak sangat asid urik ini akan membentuk “KRISTAL ASID URIK” pada bahagian sendi-sendi.  Asid urik adalah satu bahan hasil pemecahan sel-sel tua yang mati (DNA dan RNA) yang berlaku di dalam hati. Kebiasaannya, gout menyerang sendi pada ibu jari kaki.

Akibatnya?

  • sendi akan rasa sakit
  • sukar untuk bergerak
  • sendi membengkak dan merah
  • Inflamasi (Radang Sendi)

Apa yang lebih merisaukan ianya boleh menyerang sendi-sendi lain dan boleh menyebabkan tumbuhnya gout tophus iaitu bengkak pada sendi di seluruh badan. Walaupun ia tidak menyakitkan tetapi ianya berkekalan. Pesakit gout juga berisiko untuk sakit jantung dan kejadian batu karang pada buah pinggang.

Serangan gout boleh terbahagi kepada 2 jenis iaitu serangan akut iaitu secara tiba-tiba dan serangan kronik yang berpanjangan.

Simptom Serangan Akut

  • serangan boleh berulang-ulang
  • sendi menjadi bengkak & rasa berdenyut (menyucuk) berpanjangan dalam tempoh antara 5-6 hari.

Simptom Serangan Kronik

  • pesakit tidak rasa berdenyut-denyut tapi tetap rasa tidak selesa.
  • tempoh sakit yang lama antara 2-3 minggu.
  • Biasanya pesakit terpaksa makan pain killer untuk tahan sakit.
Gout dan Shaklee, pasti tak mengecewakan!
Antara cadangan suplemen yang akan membantu mengurangkan masalah gout.
1. ALFALFA

  • Sifatnya yg beralkali membantu meneutralkan asid urik serta menyingkirkan lebihan asid urik dalam badan. Ia juga bertindak menyingkirkan toksin dlm badan.

2. OMEGA GUARD

  • Kandungan omega 3 yang bertindak sebagai anti-keradangan membantu mengurangkan radang sendi dan sekaligus mengelakkan sendi dari bengkak.

3. OSTEMATRIX

  • Orang yang menghidap gout akan lebih berisiko untuk membentuk batu karang yang dibentuk daripada calcium oxalate yang akan memudaratkan kesihatan buah pinggang. Ia juga turut mempengaruhi pengeluaran urine. Ostematrix membantu untuk mengelakkan berlakunya batu karang.

3. PERFORMANCE DRINK

  • Sangat penting bg pesakit gout untuk mengekalkan air di dalam badan. Jika badan kekurangan air, paras asid urik semakin meningkat dan menyebabkan gout bertambah parah. Performance drink membantu mengawal kehilangan bendalir dalam badan dengan mengekalkan kesimbangan air dalam badan. Ia juga turut berperanan penting bagi mengeluarkan lebihan asid urik dalam badan. Senang cerita, kalau air tak cukup dalam badan, macam mana nak flush keluar asid urik tadi..
Perlu ambil semua ke?
Tidak semestinya. Sila hubungi saya untuk konsultasi vitamin mana yang paling anda perlukan. Pastinya mengikut budget anda! :)

Untuk pesanan :
PM/Call/WhatsApp 013 939 5771 (MuzZ)
Email : tgmuzlina@gmail.com
Fanpage : https://www.facebook.com/Mama2R

Leave a Reply