Category Archives: Tips Pemakanan

6 Kebaikan Protein Kacang Soya Yang Anda Perlu Tahu

Sebelum ni saya dah share tentang sumber protein haiwan seperti ayam yang lebih terdedah kepada bahan kimia. Jadi, selain protein haiwan, kita boleh pilih protein tumbuhan. Tapi, untuk mendapatkan protein daripada tumbuhan, kita kena pastikan tumbuhan tersebut lengkap dengan keperluan badan kita contohnya tumbuhan yang sangat bagus untuk lengkapkan keperluan asid amino badan kita ialah Kacang Soya.

kacang soya 1

Kenapa Kacang Soya?

Badan kita perlukan protein sihat yang mencukupi setiap hari dan kacang soya ni sejenis tumbuhan yang ada 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan kita…dan paling penting kualitinya sama dengan kualiti protein haiwan. Haaa..dan apa yang paling best sebab kacang soya ni takde lemak dan takde kolestrol! 🙂 Satu lagi kebaikan yang ada dalam protein tumbuhan dan takde dalam protein haiwan contohnya ISOFLAVON.  

Kebaikan Protein Kacang Soya

1. Protein yang sihat membantu kita untuk mendapatkan otot, rambut dan kuku yang sihat

Protein sangat penting untuk membantu badan kita membina otot especially bagi lelaki yang nak buat 6 pax 🙂 Contohnya kalau korang pergi gym. Protein yang sihat ni bantu untuk kita dapatkan muscle yang lebih mantap. Sama juga untuk wanita, untuk dapatkan badan yang lebih fit, tak menggeleber dan badan lebih sihat, kita pun perlukan protein yang sihat.

Protein sangat penting untuk menghasilkan rambut baru yang lebih sihat & lebih cantik. Kalau tak cukup protein, rambut akan jadi lebih kering, bercabang, rapuh dan cepat gugur.

Kuku yang cepat patah dan rapuh adalah salah satu tanda badan kita tak cukup protein. Kalau cukup protein, kuku akan jadi lebih kuat, lebih tebal, lebih sihat dan lebih cantik.

2. Protein yang sihat bantu kita untuk mendapatkan dapat kulit yang lebih cantik

Kulit kita ni perlukan protein setiap hari sebab setiap hari ada sel-sel yang akan mati. Bila badan dapat protein yang sihat, sel akan jadi cantik dan kulit akan jadi sangat cantik, gebu, halus dan mulus! Kalau kulit banyak kesan hitam akibat parut jerawat tu..tandanya tak cukup protein lah 🙂

3. Protein yang sihat memberi manfaat dari segi tenaga dan juga stamina

Protein soya yang berkualiti tinggi akan mampu memberikan otot yang lebih kuat dan akan berikan kita tenaga. Selain tu, ianya memberi khasiat vitamin, mineral dan nutrisi inilah yang akan bantu kita untuk kekalkan stamina sepanjang hari.

4. Kandungan Isoflavons dalam kacang soya mampu mengurangkan risiko kanser

Kacang soya mampu berikan kita sejenis fitokimia semulajadi iaitu Isoflavons. Fungsi isoflavons ni adalah untuk bantu kurangkan risiko seperti kanser payudara, kanser prostat dan juga mampur untuk kurangkan gejala menopaus. Walaupun isoflavons ni berfungsi untuk menghasilkan sedikit hormon estrogen tetapi ianya tak menganggu fungsi estrogen yang ada dalam badan kita dan ianya tak berupaya untuk menjalankan aktiviti yang sama seperti hormon dalam badan kita. Phytoestrogen bantu untuk mengawal keseimbangan hormon dalam badan dan kurangkan risiko tadi.

5. Menyokong kesihatan jantung dengan cara turunkan kadar LDL dalam badan

Protein soya yang berkualiti tinggi berupaya menyokong kesihatan jantung kita dengan cara menurunkan kadar LDL iaitu kolestrol jahat dalam badan kita. Selain bantu turunkan LDL, protein soya mampu untuk bantu sihatkan salur darah supaya risiko penyakit seperti strok, jantung dan darah tinggi semakin berkurangan.

6. Membantu perkembangan bayi yang sihat

Bagi ibu hamil dan juga selepas bersalin, keperluan protein dalam badan sangat penting untuk menyokong perkembangan bayi yang sihat. Sepanjang 40 minggu di dalam kandungan, bayi perlukan protein yang lengkap untuk hasilkan organ, untuk hasilkan sel, tulang dan organ-organ lain.

Selepas bersalin pula, ibu perlukan protein yang lengkap bagi penghasilan susu ibu yang penuh dengan nutrisi yang ada antibodi dan bantu sistem imunisasi bayi. Jadi, untuk mendapatkan sumber protein yang sihat, protein daripada soya yang lengkap dengan 9 asid amino perlu akan membantu perkembangan bayi yang normal dan lebih sihat.

Jadi, memang banyak sangat khasiat dan manfaat yang kita boleh dapat daripada protein kacang soya untuk kesihatan dalaman dan juga luaran. Jangan ambil mudah keperluan protein harian kita ye 😉

4 Perkara Wajib Tahu Tentang Ayam yang Anda Makan

Ayam goreng, ayam berempah, ayam masak lemak cili api dan macam-macam lagilah menu ayam yang sedap-sedap tu. Tapi, kali ni saya bukan nak share tentang resepi ayam hehe..tapi saya nak bagitau perkara penting tentang ayam yang korang guna untuk masak menu best tu tu.

ayam goreng rangup

Korang masak ayam tu guna ayam kampung ke, ayam daging ke, ayam organik? Ayam yang bagus dan sihat untuk dimakan adalah ayam yang diternak secara semulajadi tanpa campur tangan suntikan. Protein daripada ayam yang disuntik berisiko tinggi kepada bahan-bahan kimia. Apa kesannya? Meh kita lihat perbandingan ayam yang diternak secara semulajadi masa zaman dulu dengan ayam zaman sekarang.

ayam yang disuntik

Ayam sekarang ni punyalah cepat besar dan cepat gemuk sedangkan usia ayam tu masih belum matang. Of course lah tujuannya supaya tokey yang jual ayam ni cepat dapat hasil tapi dalam masa yang sama kita yang makan ayam ni terdedah kepada macam-macam penyakit bahaya.

Bahaya Yang Tersembunyi Pada Ayam

  1. ayam suntikUntuk mendapatkan pulangan dan hasil yang lebih cepat, ayam diberi suntikan hormon pertumbuhan. Tujuannya inject hormon ni pada ayam supaya ayam tu cepat besar walaupun sebenarnya ayam tu masih belum matang, tak cukup umur pun lagi.

  2. Ayam juga disuntik dengan hormon tambah daging supaya ayam jadi gemuk, daging ayam jadi banyak dan orang yang jual ni pun dapat keuntungan yang lebih cepat dan banyak.

  3. Selain hormon, ayam daging mempunyai kadar kolestrol yang tinggi jika dibandingkan dengan makanan lain dalam kumpulan makanan berprotein dan boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, diabetis dan masalah kegemukan.

  4. Ternakan hari ini kebanyakannya disuntik dengan pelbagai vaksin dan antiobiotik bagi memastikan haiwan itu tidak mendapat penyakit. Pengambilan antibiotik dalam jangka masa panjang akan mengganggu bakteria normal dalam tubuh manusia dan menyebabkannya berubah menjadi bakteria yang menyebabkan penyakit, selain membuatkannya bertambah kebal terhadap sebarang ubat-ubatan.


Bila kita makan ayam, secara automatiknya kita makan skali hormon-hormon yang ada dalam ayam tu. Protin dari sumber haiwan ni biasanya tinggi dengan lemak dan juga kolestrol sekaligus meningkatkan risiko penyakit jantung dan juga penyakit hati. Jadi, kalau nak makan ayam carilah ayam yang bebas dari suntikan bahan kimia ni. Sekarang pun dah banyak jual ayam yang diternak secara semulajadi yang bebas dari bahan kimia. Tak pun makan ayam kampung je atau kurangkan makan ayam 🙂

Ibu Hamil Resah Berat Badan Naik Mendadak Selepas 4 bulan Mengandung

Penambahan berat badan ketika hamil perlu dipantau supaya tidak melebihi apa yang disarankan. Ramai ibu hamil yang mengalami masalah berat badan yang menurun semasa trimester pertama kehamilan disebabkan kurang selera makan dan ada juga yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Tetapi selepas usia kandungan masuk ke trimester kedua, kebanyakan tubuh badan ibu hamil kembali pulih dan selera makan pun dah makin ok. Adakalanya selera makan menjadi-jadi hingga menyebabkan masalah berat badan yang naik secara mendadak pula.

Secara kasarnya, ibu hamil digalakkan untuk menambah berat dalam lingkungan 1.5kg – 2.0 kg setiap bulan selepas usia kandungan 12 minggu. Walau begitu, setiap ibu mempunyai berat yang berbeza semasa hamil dan menurut artikel yang dikongsikan oleh Dr. Zubaidi, jadual di bawah dapat memberikan panduan kepada ibu untuk menambah berat semasa hamil.

Berat Sebelum Hamil Penambahan Berat yang Dibenarkan
Kurang Berat Badan (BMI kurang dari 18.5) Kira-kira 13 – 18 kg
Normal (BMI 18.5 – 24.9) Kira-kira 11 – 16 kg
Lebih Berat Badan (25 – 29.9) Kira-kira 7 – 11 kg
Obese (BMI 30 atau lebih) Kira-kira 5 – 9 kg

Teringat saya kisah sahabat saya yang beratnya naik mendadak waktu mengandung dan disahkan kencing manis. Penat berulang alik ke klinik untuk cek gula dalam darah. Kebiasannya, bila berat naik banyak sangat dalam tempoh sebulan, nurse akan refer kes dia kepada doktor untuk pemeriksaan lanjut dan biasanya kena minum air gula untuk pastikan dia tiada masalah kencing manis. Sebelum minum air gula tu, kena puasa dulu daripada malam hinggalah pagi esoknya sebelum minum air gula tu. Sampel darah akan diambil dua kali iaitu sebelum minum air gula dan kira-kra 2 jam selepas minum air gula. Jika bacaan paras gula dalam darah tu normal, maknanya ibu hamil tiada masalah kencing manis.

Bacaan gula yang normal sebelum minum air gula perlu kurang daripada 5.6 mmol/liter dan selepas 2 jam minum air gula, paras gula dalam darah perlu kurang daripada 7.8 mmol/liter. Jika di luar daripada paras normal, ibu hamil disahkan menghidap kencing manis ketika hamil iaitu Gestational Diabetes Mellitus (GDM).

Apa Kesannya Jika Ibu Hamil Disahkan Diabetes?

Ibu hamil yang disahkan diabetes perlulah mengamalkan diet yang sesuai untuk mengawal paras gula dalam darah. Kencing manis yang tak dikawal semasa hamil boleh menyebabkan risiko kecacatan kepada bayi dalam kandungan. Biasanya, doktor akan segerakan kelahiran 2 minggu lebih awal untuk mengelakkan komplikasi seperti saiz bayi yang terlalu besar atau bayi meninggal dalam kandungan akibat plasenta yang tidak dapat berfungsi dengan baik.

kencing manis ketika hamil

Macam Mana Nak Kawal Berat Badan Ibu Hamil Supaya Tak Naik Secara Mendadak?

Jadi, seeloknya ibu perlu jaga pemakanan sepanjang waktu hamil. Tak bermakna bila hamil ni perlu makan untuk dua orang 🙂 Berikut adalah pola pemakanan yang baik untuk mengawal berat badan serta kekalkan paras gula yang normal dalam darah :

  • Mengambil karbohidrat kompleks seperti bijirin, kekacang, peas, sayur-sayuran, dan makanan berkanji
  • Mengambil makanan yang kaya serat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, legum, roti gandum tulen, dan lain-lain
  • Memastikan diet yang rendah lemak, terutama lemak tepu seperti mentega, daging berlemak, krim dan lain-lain. Pilihlah hirisan nipis daging dan ayam tanpa kulit.
  • Elakkan makanan yang bergoreng

Ibu hamil  juga boleh mengawal berat badan dengan mengamalkan minum Energizing Soy Protein untuk mengawal selera makan. Dah ramai ibu hamil yang amalkannya dan ramai yang bersetuju berat badan mereka terkawal dan tak naik mendadak. Selain itu, ibu hamil digalakkan mengambil Omega 3 kerana ianya dipercayai dapat membantu melancarkan aliran darah ke otot-otot dalam tubuh badan sewaktu sedang exercise dan membantu merangsang enzim yang membawa lemak ke tempat yang perlu untuk membekalkan tenaga. Ibu-ibu tahu tak, Omega 3 ni pun boleh membantu dalam pembakaran lemak-lemak yang tak perlu dalam tubuh badan.

Haa….macam mana tu? Makan asid lemak tapi boleh bakar lemak? Terdapat kajian yang menunjukkandengan adanya asid lemak dalam aliran darah, lemak dalam badan akan dibakar dan ditukarkan kepada tenaga..dengan syarat kalori yang diambil tu kurang dari yang dibakar.

A study presented at the Annual Meeting of the American Society for Clinical Nutrition claimed that in women who were on very low caloric diets (who you’d expect would drop off in their rate of fat loss eventually), “Fats (Omega-3’s) accelerated removal from adipose tissue indicates either a preferential step in Beta-oxidation or a defined need during supplemented fasting which exceeds its rate of provision from adipose stores.”

This means that Omega-3 is very important during the fat burning process (Beta-Oxidation means that fatty acids are broken down to create a usable form of energy), and it’s required even during states of fasting because it can help burn more fat.

Satu lagi cara asid lemak Omega 3 ni membantu dalam membakar lemak ialah dengan pengambilannya bersama dengan makanan. Apa yang berlaku bila kita ambil Omega 3 dengan makanan, kita sebenarnya merendahkan glycemic load bagi hidangan tersebut.

The “American Journal of Clinical Nutrition” published a study in 2007 examining the effects of fish oil and exercise on the breakdown of body fat. Overweight subjects with high cholesterol were given 6 grams of tuna daily for 12 weeks. On top of this they also walked for 45 minutes every day. After 12 weeks the results showed reduced triacylglycerols, a fatty acid responsible for the hardening of arteries; both exercise and fish oil were independently shown to reduce body fat mass. Fish oils also help to decrease blood sugar levels, according to the National Institute of Health. When blood sugar levels are high, the body produces insulin which prevents fat loss. By reducing blood sugar levels, fish oils help to prevent a surge of insulin in the body further aiding in fat loss.

Maklumlah, bila mengandung ni ada je lemak yang tak perlu pun menempel sekali. Itu yang menyebabkan berat badan ibu hamil pun akan naik juga. Asid lemak Omega 3 iaitu EPA dan DHA sangatlah diperlukan bagi ibu hamil dan juga bayi dalam kandungan. EPA menyokong kesihatan jantung, kesihatan imun dan juga tindak balas keradangan manakala DHA penting untuk perkembangan otak, mata serta menyokong kesihatan sistem saraf. Menurut ISSFAL (the International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids), minimum DHA yang disarankan untuk ibu hamil ialah 300mg setiap hari. Pendek kata, Omega 3 akan berikan banyak manfaat pada ibu hamil dan juga bayi dalam kandungan.

Jika anda mempunyai masalah berat badan naik mendadak ketika hamil, usah bertangguh lagi kerana ia mungkin mengundang pelbagai penyakit lain lagi. Terus sahaja hubungi saya jika anda ingin saya bantu menyelesaikan masalah anda.

Sayuran dan Ulaman yang Boleh Dimakan Ketika Berpantang

Penjagaan pemakanan adalah untuk pastikan ibu mendapat zat makanan yang secukupnya untuk pemulihan selepas bersalin. Dalam menu untuk berpantang, jangan lupa masukkan sekali sayur-sayuran dan ulam-ulaman ye sebab ianya kaya dengan fiber, vitamin dan mineral serta membantu ibu dari menderita akibat sembelit.

Sayuran yang tidak boleh dimakan semasa berpantang

sayur menjalarRamai ibu yang tidak pasti dan keliru sayuran jenis apakah yang boleh dimakan sewaktu berpantang dan sayuran apa yang perlu dielakkan ketika berpantang. Ibu berpantang secara normal atau pun pembedahan tidak digalakkan untuk mengambil sayuran yang menjalar, sejuk dan berangin. Ini kerana sayuran yang tumbuh secara menjalar ni boleh menyebabkan ibu kembung, lemah sendi dan sejuk pada otot. Contoh sayuran menjalar seperti pucuk ubi, petola, kangkung, timun, rebung, labu, bayam, terung, petai, sayuran kekacang dan petai.

Sayuran yang boleh dimakan semasa berpantang

Ibu berpantang sangatlah digalakkan untuksayur berpantang makan sayur sawi, peria, lobak merah dan lobak putih. Pengambilan sayur sawi adalah bertujuan untuk membuang angin. Sayur peria pula memudahkan ibu untuk membuang air besar di samping membantu membersihkan dan melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan.

Ulam-ulaman dan Rempah Ratus yang Boleh Dimakan semasa Berpantang

Halia, serai, lengkuas, bawang putih, pucuk pegaga, pucuk mengkudu, pucuk ulam raja, jantung pisang, kunyit hidup adalah ulam-ulaman yang kaya dengan fiber, zat galian mineral dan pelbagai vitamin se20141110-162944-59384030.jpgperti vitamin A, C dan E yang bersifat antioksidan.

Fungsi utama makanan jenis ini adalah untuk mencuci darah, merangsang peredaran darah, menyembuhkan luka dalaman dan luaran, membuang angin dalam badan, mengembalikan tenaga dan kecergasan badan. Tak hairanlah kalau orang dulu dulu semangat masak dan sediakan macam-macam jenis ulam disebabkan khasiatnya yang cukup banyak. Selain tu, penggunaan rempah ratus dalam hidangan utama terbukti dapat memulihkan kesihatan selepas melahirkan cahaya mata.

Bagi saya, menu paling mudah dan sedap waktu belada hitam menu berpantangrpantang tak sah kalau tak ada masukkan halia dan juga lada hitam. 🙂 Kalau buat bubur kosong, lepastu goreng ikan bilis dengan bawang merah yang dah ditumbuk dengan lada hitam..fuh..memang sedap makan panas-panas. Cubalah! 🙂

 

 

Kebaikan Isoflavones kepada Kesihatan

Pengambilan produk soya memberikan pelbagai manfaat kesihatan termasuklah melindungi daripada kanser payudara, kanser prostat, simptom menopaus, penyakit jantung dan juga osteoporosis. Kebanyakan manfaat kesihatan yang diperolehi daripada soya adalah disebabkan kandungan yang terdapat dalam soya itu sendiri iaitu Isoflavones. Walau bagaimana pun, sesetengah pengkritik tanpa bukti yang kukuh mengatakan bahawa isoflavones boleh meningkatkan risiko kanser payudara iaitu epithelial hyperplasia dan juga menyebabkan penyakit yang berkaitan dengan kalenjar tiroid iaitu beguk dan hyperthyroidism. Terdapat lebih daripada 1700 kajian saintifik yang dijalankan menunjukkan isoflavones ini memberikan kebaikan dan manfaat kepada kesihatan.

Apa itu Isoflavones?

Isoflavones adalah sejenis phytoestrogen (plant hormon) yang terdapat pada tumbuhan seperti kacang soya dan red clover. Disebabkan struktur molekulnya yang seakan-akan hormon estrogen yang terdapat pada wanita, ia dapat mengimbangi paras estrogen dalam badan sekaligus mampu untuk meredakan simptom menopaus. Terdapat banyak jenis isoflavones tetapi antara yang paling bagus ialah Genistein dan Daidzein.

Apakah Kebaikan dan Manfaat Isoflavones?

1. Membantu meredakan simptom menopaus bagi wanita

Kajian terkini mendapati protein soya isoflavones boleh mengurangkan simptom dan gejala menopaus. Kebanyakan masalah kesihatan yang berkait dengan menopaus dan post-menopaus adalah disebabkan kekurangan isoflavones dalam diet Western. Pada tahun 2004, kajian kes telah dijalankan oleh Health Test dengan menyelidik preskripsi yang diberikan oleh 27 orang para doktor bagi merawat masalah wanita yang berkaitan dengan simptom menopaus dan didapati ramai doktor memberikan isoflavones iaitu 2 kali ganda lebih banyak daripada rawatan hormon. Kebanyakan suplemen yang diberikan kepada pesakit berasaskan tumbuhan seperti soya, black cohosh dan hops.

2. Mengurangkan risiko kanser bagi wanita seperti kanser payudara dan endometriosis.

Isoflavones bertindak sama seperti ubat kanser dalam melawan sel kanser atau tumor. Kajian populasi menunjukkan hubungan yang kuat di antara pengambilan isoflavones dengan pengurangan risiko kanser payudara dan kanser endometrial. Wanita yang banyak makan produk soya dan makanan yang kaya dengan isoflavones mengurankan risiko daripada kanser endometrial sebanyak 54%. 

3. Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung

Isoflavones dapat menghalang daripada pembentukan plak arteri dan membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan juga strok. Terdapat kajian yang membuktikan isoflavones juga dapat memperbaiki paras kolestrol dalam darah. Kehadiran kolestrol jahat (LDL) akan berkumpul di arteri, menghalang aliran darah dan mengakibatkan saluran arteri itu tersumbat (atherosclerosis). Atherosclerosis inilah yang menyebabkan gumpalan darah dan membawa kepada serangan jantung atau strok.

4. Membantu melindungi lelaki daripada kanser prostat.

Isoflavones juga memberi manfaat kepada kesihatan lelaki dengan melindungi kalenjar prostat dari membesar. Kajian menunjukkan isoflavones memperlahankan tumbesaran kanser prostat dan menyebabkan sel kanser prostat akhirnya mati. Isoflavones bertindak melawan sel kanser sepertimana rawatan ubatan kanser yang biasa. 

5. Memperbaiki kesihatan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis

Protein soya isoflavones juga membantu meningkatkan kepadatan tulang sekaligus mengatasi masalah osteoporosis terutamanya di kalangan wanita yang telah menopaus.  Sebab tu lah dekat China dan Jepun jarang sangat ada masalah osteoporosis ni tapi berbeza pula dengan masyarakat di Europe dan North America.

Isoflavones adalah antioksidan semulajadi. Kuasa antioksidan yang terdapat pada isoflavones dapat mengurangkan risiko kanser untuk jangka masa yang panjang dengan menghalang radikal bebas daripada memusnahkan sel DNA. Oh ya! Walaupun isoflavones ni bagus, tapi tidak semestinya semua kacang soya yang diproses tu dapat memberikan manfaat yang sama. Pastikan anda tahu bagaimana nak memilih soya terbaik.

Khasiat Air Kelapa yang Perlu Anda Tahu

Pokok kelapa ni special tau..dari daunnya, buah, batang, umbuknya, semua boleh beri manfaat pada kita. Tapi saya nak kupas mengenai air kelapa. Banyak khasiat air kelapa ni tau.Slurrrppp!!! Dalam pantang..dengar je air kelapa..telan air liur jelah hehehe..Sebelum bersalin haritu, sempat minum air kelapa..ada satu kedai dekat Shah Alam..saya lupa nama kedainya, nanti lain kali saya bagi tau ye..bila minum air kelapa dia..sedapnyerrr..lega sangat tekak..sejuk, manis cukup rasa je..tak pasti pula kelapa jenis apa.hehe..

Kelapa, pemanis mulut yang eksotik dan sangat digemari di kalangan penduduk tempatan.Apa yang menariknya air kelapa tu sendiri mengandungi antibakteria, antimikrob, antifungal dan antioksidan pastinya dapat beri 1001 khasiat dan manfaat pada kesihatan. Airnya yang jernih, kaya dengan elektrolit menyegarkan sesiapa sahaja sama ada kanak-kanak hinggala orang dewasa. Jika nak dibandingkan dengan minuman elektrolit berkarbonat atau lebih dikenali sebagai minuman tenaga, air kelapa kurang menyebabkan loya dan sakit perut.

Daripada sumber yang saya baca iaitu Majalah iSihat, air kelapa yang manis mengandungi rantai trigliserida sederhana yang membantu anda untuk menurunkan berat badan selain daripada mengatasi kepanasan mentari. Selain tu, air kelapa juga menyokong fungsi sistem imun, melindungi hati, mengurangkan oksidasi lipid dan meningkatkan sensitiviti insulin.

khasiat air kelapa muda

Haaa…bukan je rasanya yang lazat tapi ada banyak khasiatnya dan beri manfaat pada kesihatan. Kalau duk dekat kampung dulu, memang best sebab bila teringin je nak minum air kelapa muda..bleh amik dekat belakang rumah je 😉