Category Archives: Uncategorized

5 Rahsia Penting untuk Kulit Cantik

Wanita sangat sinonim dengan kecantikan. Semuanya mengimpikan wajah dan kulit yang bersih, licin, gebu, halus dan mulus. Amalan gaya hidup sihat sangat membantu anda semua untuk sentiasa kelihatan cantik dan segar sepanjang hari. Walaupun anda obses dengan kecantikan, please elakkan semua bahan kimia yang berbahaya dari kulit anda. Pastikan produk yang anda guna bebas dari bahan kimia yang sememangnya akan meracun diri anda secara perlahan. Sebolehnya gunakan produk yang berasaskan tumbuhan dan semulajadi. Banyak dah produk semulajadi kat pasaran ni..tinggal korang nak pilih mana yang terbaik untuk diri anda je. Jadi, pilihlah dengan bijak.

Kali ni saya nak share info mengenai 5 rahsia untuk kulit cantik.

kulit cantik

1. Say ‘NO’ kepada ROKOK

Bahan kimia yang disedut daripada rokok akan mengecilkan pembuluh darah dalam badan, mengurangkan kandungan oksigen dan juga nutrisi yang dibekalkan untuk melembapkan tisu dalam badan. Pengecutan kapilari darah akan bertahan selama sejam sebaik sahaja rokok disedut secara terus ke dalam paru-paru. Rokok juga membuatkan seseorang itu nampak lebih tua daripada umur sebenar. Sebaik-baiknya elakkan diri anda daripada terhidu asap rokok kerana ia bukan saja merosakkan kulit tetapi anda terdedah dua kali ganda risiko untuk mendapat penyakit berbanding dengan mereka yang merokok.

2. REMAJAkan kulit anda dari dalam

Minum sekurang-kurangnya lapan gelas air kosong setiap hari, makan pemakanan yang seimbang dan lebihkan buah-buahan. Buah-buahan dan sayuran mengandungi antioksida yang diperlukan kulit dan kaya vitamin seperti teh hijau, soya, vitamin A, B, C, dan E yang sangat baik untuk kesihatan dan ketegangan kulit supaya kelihatan muda.

3. Pengelupasan kulit secara lembut

Pengelupasan kulit merupakan satu cara yang terbaik untuk proses peremajaan kulit. Namun, para pakar dermatologi memberi peringatan pengelupasan melampau akan menyebabkan kulit menjadi kering, iritasi dan kemerahan serta terdedah kepada bahaya ultraungu. Sebaik-baiknya jangan menggunakan rawatan pengelupasan atau melakukan skrub dengan terlalu kerap lebih daripada dua kali seminggu.

4. Gunakan pelembap antioksidan yang diperkaya dengan vitamin pada waktu malam

Waktu tidur merupakan waktu terbaik untuk mengembalikan semula kelembapan kulit dengan pelembap yang mengandungi antioksida dan vitamin yang tinggi. Kajian menunjukkan bahawa kulit berada pada keadaan yang terbaik pada waktu malam untuk menyerap kandungan aktif yang terdapat pada produk penjagaan kulit.

5. Bersenam 

Senaman adalah aktiviti paling disarankan oleh pakar penjagaan kulit jika anda menginginkan tubuh yang sihat dan sentiasa bertenaga. Senaman secara rutin juga membantu melancarkan peredaran darah dan kulit kelihatan lebih tegang dan muda. Setengah jam bersenam ringan tiga kali seminggu sudah memadai sebagai permulaan senaman. Perpeluhan menggalakkan perembesan bahan toksik dari badan, pernafasan teratur juga mampu merehatkan ketegangan saraf dan motor otot-otot dalam badan. Senaman memberi oksigen yang cukup kepada jantung, paru-paru dan juga kulit.

Credit

Cantik dan Sihat dengan Vitamin E

Dah nak hari raya ni semua orang nak cantik kan? Tapi takkan Hari Raya jer?? Mestilah nak cantik sepanjang masa kan? Tambah lagi cantik di mata suami. 🙂 Meh saya share tips untuk cantik. Cantik ni bukan ‘luaran’ je..tapi cantik ‘dalaman’ juga. Cantik dalaman ni kita cite kecantikan jasmani je. 😉

Ada yang mengadu,

Saya dah amalkan makan Vitamin E yang dibeli di farmasi. Makan tak pernah miss even sehari pun tapi kesannya tak seperti yang diharapkan. Kenapa yer??

Bezakah setiap Vitamin E?

Shaklee mempunyai vitamin E yang mengandungi keperluan lengkap oleh tubuh iaitu 400iu dan beserta selenium.

Pada dasarnya Vitamin E ialah untuk:

Vitamin E ialah salah satu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan “premenstrual syndrome” dan penyakit fibrocystic buah dada. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan. Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki. Ia juga mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari. Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan “retrolental fibroplasia”, sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang. Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan vitamin E dalam jangka masa panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok. Lain-lain kajian megesyorkan bahawa vitamin ini dapat memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer. Sepanjang ini diketahui bahawa vitamin E telah menunjukkan kesan pencegahan kepada lebih kurang 80 jenis penyakit.

Secara kesimpulan :

1. Vitamin E membuatkan si pengamal nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan. Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat. Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.

2. Vitamin E mencegah segala pertumbuhan abnormal sel terutama kanser. Pengalaman ibu sendiri bila mengalami bengkak susu yang ketara, ibu akan mengambil dua biji vitamin E namun ianya bukanlah diamalkan secara berterusan cuma pada saat melalui saat bengkak susu atau clog duct

Seorang teman sebelum ini mengalami masalah dimana tempat kemaluannya didapati mempunyai benjolan seperti bengkak ketumbuhan, beliau mengamalkan dua biji vitamin E selama 7 hari dan alhamdulillah ketumbuhan itu mengecut dengan sendirinya. Ini kerana Vitamin E membantu mengecutkan pertumbuhan abnormal sel dan melancarkan saraf terutama bagi ibu yang menyusu dan dapat mengelakkan bengkak susu yang berlarutan.

3. Vitamin E sangat membantu dalam aspek kesuburan. Bagi ibu yang menyusu, kedinginan adalah masalah biasa yang bakal dilalui disebabkan hormon prolaktin yang lebih tinggi dari hormon estrogen. Walau bagaimanapun melalui pengalaman ibu, pengambilan vitamin membantu mengatasi masalah kedinginan.

4. Vitamin E membantu pengaliran darah dengan lebih lancar. Membantu mengatasi masalah sarah belakang terutama mereka yang sering mengadu masalah sakit bahagian belakang badan.

5. Vitamin E membantu mempercepat proses baik luka. Sangat membantu apabila si ibu yang menyusu mengalami luka di bahagian nipple. Rata2 ibu yang menyusu akan melalui saat sukar apabila puting susunya melecet atau pun luka. Pengambilan yang konsisten sangat membantu si ibu recover dari kesakitan yang dilalui.

6. Bagi wanita yang pernah melahirkan anak, perasankah anda kawasan areola iaitu kawasan bahagian puting susu menjadi besar dan gelap. Semakin banyak kelahiran akan membuatkan ianya semakin gelap. Ibu membuat kesimpulan bahawa ianya merupakan pigmentation after kelahiran. Namun dengan pengambilan vitamin E yang konsisten membantu kawasan gelap itu mengecil dan warna puting menjadi cerah semula.

7. Bagi yang mempunyai masalah pre-menstrual yang teruk, vitamin E membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual.  – credit

Mari kita baca testimonial seorang pengguna vitamin E.

testimonial vitamin e

Wah…itu kata seorang Pharmacist!! Mesti teruja kan?

Lagi testimonial vitamin E daripada Pn. Nur Adilah Abd Manaf

Sy amalkn Set B dan ESP. Mungkin sbb kurang air, alfalfa dlm set b sbbkn muka sy jadi berjerawat. Maka penuhlah mukaku dgn parut2 jerawat…hehe. Alkisahnya, sy tambahkn Vit E dlm aturan supplemt n vitamin2 sy. Selepas 2 minggu mmg sgt ketara kesannya. Alhamdulillah parut mmg hilang sikit demi sedikit. Skrg rasa licin je. Tp tula xde plak terpikir nk snap pic sebelum n selepas…huahuahua.

Anda nak kulit cantik dan licin macam Pn Adilah? 🙂  Apa kata Bonda Sha pula..

“sepanjang hari kulit rs gatal2 sbb byk mkn mcm2..lps tu teringat nk try sapu vit E,alhmdulillah dgn izin Allah trus ilng rs gatal…terima ksh,ya Allah..gembira sgt.lps ni mmg vit E kne beli byk2 la sbb nk pecahkn n sapu kt tmpt alergik n muka selain mkn sebiji hari2…”

credit testimonial

Sebotol Vitamin E Complex mengandungi 120 capsule. Makan sebiji sehari..Boleh buat masker juga tau 🙂 Nantikan entri lain lak saya share macam mana nak buat masker yer.

Jadi..apa tunggu lagi..nak cuba? Boleh contact saya yer.

SMS|WhatsApp : 013 939 5771 (MuzZ)
Email : tgmuzlina@gmail.com
FB Fanpage : http://www.facebook.com/Mama2R

VISA dan Mastercard diterima

Salam semua!!! 😉 

Da makan malam?? Saya sudah..Alhamdulillah..anak-anak pun da tido ni..so ada masa sikit nak update kat sini 😉  

visa-mastercard

Okeh..mungkin ramai lagi yang masih tidak tau yang saya menerima pembayaran untuk produk Shaklee secara CASH dan juga Credit Card / Kad Kredit..tetapi kad kredit hanya diterima untuk pesanan FULL PACK dan diuruskan secara terus oleh Shaklee. 

Bagaimana caranya?

Untuk pesanan produk, anda hanya perlu email ke tgmuzlina@gmail.com atau SMS | WhatsApp ke 013-9395771 untuk menyatakan produk apa yang anda mahu. Cawangan Shaklee akan menghubungi anda secara terus untuk proses yang selanjutnya. Mudah kan?? Dan penghantaran juga diuruskan oleh Shaklee 😉 

 

 

Ketahui tentang Darah Nifas

Telah menjadi kebiasaan bagi wanita yang melahirkan anak akan diikuti dengan keluar darah dalam tempoh tertentu. Inilah yang dikenali dengan post-natal bleeding atau nifas. Nifas dari segi bahasa berasal daripada perkataan “na fi sa” yang bermaksud melahirkan. Darah nifas dari segi etimologi ialah darah yang keluar dari rahim wanita sesudah bersalin.

Sebagai seorang wanita dan juga ibu, anda perlu tahu bagaimana untuk membezakan darah nifas yang normal dengan yang tidak normal.

Soalan: Berapakah lama darah nifas saya akan berhenti selepas bersalin?

Jawapan: Selepas anda melahirkan anak, sama ada melalui pembedahan cesarean atau kelahiran normal, anda akan mengalami pendarahan melalui faraj. Pendarahan ini yang juga dipanggil nifas dan ia adalah merupakan sebahagian daripada proses penyembuhan rahim di mana dinding rahim yang menebal semasa hamil menjadi gugur dan otot rahim yang membengkak menjadi kecut.

Dalam tempoh 1-3 hari pertama selepas bersalin, anda akan mengalami aliran pendarahan yang banyak dan kadang-kadang mungkin terdapat ketulan darah keluar dari faraj. Jangan risau kerana ia agak normal. Juga, jika kali pertama anda berdiri selepas melahirkan, anda mungkin perasan darah mengalir turun daripada faraj ke kaki anda. Ini juga normal kerana apabila anda duduk atau berbaring, darah bertakung dalam faraj dan keluar semasa berdiri akibat tarikan graviti. Jumlah darah nifas akan berkurangan pada hari-hari berikutnya.

Dalam tempoh ini anda tidak digalakkan menggunakan tampon kerana ia mungkin akan menyebabkan jangkitan kuman, terutama sekiranya anda melahirkan secara normal. Lebih elok kalau anda memakai pad bersalin yang besar atau anda boleh memilih untuk memakai diaper orang dewasa untuk beberapa hari selepas bersalin. Ini disebabkan pendarahan yang agak banyak pada tempoh tersebut.

Anda juga mungkin akan perasan bahawa berlaku aliran darah menjadi banyak semasa menyusukan bayi. Keadaan ini berlaku kerana stimulasi pada puting akan meninggikan rembesan hormon oxytocin yang akan menyebabkan rahim anda mengecut dan seterusnya mengalakan aliran darah nifas. Disebabkan ini, mereka yang menyusu lebih kerap akan mengalami tempoh aliran nifas yang lebih singkat dari mereka yang tidak menyusu badan. Ini adalah salah satu kebaikan susu ibu kerana ia mengurangkan risiko tumpah darah.

Sekiranya anda masih dapati pergerakan dan aktiviti harian menyebabkan berlaku peningkatan jumlah aliran nifas, ia mungkin tanda anda perlu berehat dan cuba kurangkan aktiviti aktif untuk beberapa hari lagi.

Selepas dua minggu, warna darah anda akan bertukar lebih kepada warna perang dan kemudiannya akan beralih kepada warna kekuningan untuk beberapa minggu lagi. Darah nifas selalunya akan berhenti sepenuhnya selepas 6-8 minggu.

Selepas pantang adalah normal untuk haid menjadi tidak teratur untuk tempoh beberapa bulan pertama atau tiada langsung. Sekiranya anda menyusu badan, anda mungkin tidak didatangi haid sehingga 1-2 tahun. Sekiranya haid masih tidak kembali ke keadaan asal selepas 6 bulan dan anda tidak menyusu badan secara eksklusif, eloklah berjumpa doktor untuk pastikan tiada masalah. Banyak berlaku kes di mana ibu tidak sedar mereka sebenarnya hamil pada ketika itu.

Tanda-tanda serius

Berikut adalah tanda-tanda serius yang memerlukan anda berjumpa dengan doktor dengan segera. Ia mungkin tanda jangkitan kuman atau juga tanda uri tertinggal dalam rahim.

  • Darah nifas masih berwarna merah terang walau sudah lebih dari 7 hari bersalin.
  • Darah nifas berbau busuk
  • Demam dan menggigil
  • Darah yang keluar membasahi pad dan perlu ditukar setiap 1 jam
  • Darah beku yang besar keluar dari faraj
  • Sakit perut berterusan

*sumber

Darah nifas yang terlalu banyak dan lebih daripada biasa perlulah dirujuk kepada pakar perubatan secepat mungkin kerana bimbang jika terdapat komplikasi yang lain. Sewaktu dalam proses melahirkan anak, si ibu kehilangan banyak darah dan ini kemungkinan akan membuatkan ibu rasa pening, loya, nak pitam dan sebagainya. Pemakanan yang seimbang dan pengambilan makanan yang mengandungi zat besi yang tinggi diperlukan untuk membantu dalam penghasilan darah merah.

Tahukah anda??

  • Lebih daripada 200 billion sel darah merah dihasilkan setiap hari
  • Setiap saat 2.5 juta sel DARAH BARU di keluarkan ke dalam sistem darah
  • Iron menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel

Tanda-tanda kekurangan zat besi (Iron)

  • Pucat, tercungap-cungap
  • Keletihan & kelesuan luar biasa
  • Pergerakan yang perlahan
  • Anemia (Penyakit Kurang Darah)
  • masalah sembelit
  • tidak bermaya
  • kuku pecah (retak)
  • berat bayi tidak naik walau menyusu susu ibu

Berapa banyak zat besi yang diperlukan?

  • 18 –mg @hari
  • Kita hanya mendapat 9-mg @ hari
  • Problem terbesar adalah iron susah diserap daripada makanan. Hanya 10% iron yang dapat daripada makanan.
  • Jika banyak minuman kopi, tea, dan minuman bergas penyerapan juga susah kerana ia menghalang penyerapan

PERBEZAAN SHAKLEE

  • Iron + C Kejayaan Shaklee dalam pemakanan tambahan.
  • Perbezaan Shaklee ada tambahan vitamin C
  • Vitamin C membantu iron diserap dengan lebih baik

Antara wanita yang berisiko mengalami anemia kekurangan zat besi selepas bersalin ialah:

  • Wanita yang disahkan menghidap anemia kekurangan besi semasa hamil
  • Wanita yang mengalami kehilangan darah berlebihan semasa melahirkan anak
  • Wanita yang sudah beberapa kali melahirkan anak
  • Ibu yang menyusukan bayinya

Okey.. dah baca fakta2, sekarang soalan seterusnya, vitamin Shaklee yang manakah membantu dalam memulihkan semula paras hemoglobin dalam darah khususnya utk ibu hamil dan juga ibu berpantang?
JAWAPAN : Pengambilan Vitalea Shaklee (multivitamin lengkap zat besi) amat membantu.

Berikut kata Mommy Icha dalam entry di blognya mengenai kepentingan zat besi dan pengalamannya mengambil supplemen Shaklee:

“…Semasa mengandungkan Icha, anak pertama, Hb saya paling tinggi pun 12 sahaja. Tetapi, selepas lebih setahun mengamalkan suplemen Shaklee secara teratur, Hb saya 13++, dan saya bukan setakat hamil, malah masih menyusukan Icha!”

*credit to MamaFaiz

Vitalea with Iron Formula

Dalam waktu tempoh berpantang, saya tak makan vitamin yang hospital bagi..sebab dalam Set Berpantang yang saya ambil dah merangkumi semuanya ~ Vitalea (multivitamin), Vitamin C, B Complex dan Zink. Dan Vitalea yang dilengkapi dengan zat besi memang betul-betul membantu saya dalam menaikkan HB saya. Yelah..waktu pantang kan banyak yang kita tak makan..Itu tak boleh..ini tak boleh, jadi mana datangnya sumber dan nutrient yang diperlukan oleh badan kita? Sebelum bersalin, HB saya 11.2..dan cukup sebulan bersalin HB saya dah naik 11.5 Ok la tu kan..hehe..

Jika berminat untuk mencuba, sila hubungi saya di 013-9395771 atau email ke tgmuzlina@gmail.com

I’m Your Shaklee Independent Distributor

Salam ceria buat semua!! 😉

Announcement!! 😉 ..saya adalah pengedar sah SHAKLEE di sekitar Banting, Klang, Salak Tinggi dan sekitarnya. Penghantaran produk ke seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak. Jika anda inginkan order anda cash on demand(COD)..bleh pick up sendiri di rumah saya!! Anda jimat kos postage 😉

vitamin shaklee

Untuk pelanggan yang berada di Banting, Insya Allah jika tidak ada aral anytime bleh COD..Jika anda berada di Klang, Salak Tinggi dan sekitarnya..kebiasaannya saya akan ronda2 kampung di hujung minggu..skali kami keluar..ke Putrajaya..ke KL..hehe..So..buat appointment.  Jika saya tidak available..jangan risau..jaringan Euphoria kami berada di mana-mana untuk membantu anda 😉

Anda juga boleh walk in ke Headquarters Shaklee di Empire Tower, Subang Jaya atau kunjungi cawangan yang berdekatan. Hubungi saya untuk konsultasi dan penerangan mengenai produk terlebih dahulu. Then, bleh refer album produk untuk beli sendiri yer 🙂

Cawangan-Cawangan Shaklee Malaysia

Ibu Pejabat Shaklee Malaysia

Shaklee Products (M) Sdn Bhd
A-3A-02, Empire Tower
Empire Subang,
Jalan SS16/1,
47500 Subang Jaya,
Selangor Darul Ehsan
Peta Lokasi

Telefon :603-5622 3188
Fax : 603-5622 3199
E-mel : support@shaklee.com.my

Waktu Perniagaan
Isnin hingga Sabtu: 10:00 pagi hingga 7:00 malam

Sila hubungi:
Khor Cheng Huat, Pengurus Kanan Operasi

Cawangan Shaklee Malaysia Waktu Perniagaan Peta Lokasi (Klik)
Kuala Lumpur
31, Jalan 2A/27A, Section 1,
Wangsa Maju Setapak,
53300 Kuala Lumpur.(area sebelah Alpha Angel)Telefon : 603-4142 6442
Fax: 603-4149 6313Hubungi :
Ida ( Penyelia Cawangan)
Isnin hingga Jumaat
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m

 

Penang
A-2, Jalan Todak 1,
Pusatbandar Seberang Jaya,
13700 Perai.Telefon : 604-397 4325
Fax: 604-397 4324Hubungi : Cannie Teoh
(Penyelia Cawangan)
Isnin hingga Jumaat
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m

 

Ipoh
32, Medan Istana 1,
Bandar Ipoh Raya,
30000 Ipoh.Telefon: 605-241 8260
Fax: 605-241 8263Hubungi : Eunice Lau
(Penyelia Cawangan)
Isnin hingga Jumaat
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m
Johor Bahru
14, Jalan Molek 1/10,
Taman Molek,
81100 Johor Bahru.Telefon: 607-352 5188
Fax: 607-352 4188Hubungi : Fiona Chow
(Penyelia Cawangan)
Isnin hingga Jumaat
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m

 

Kota Bharu 
319, Section 25, Bandar Kota Bharu,
Jalan Sultan Yahya Petra,
15200 Kota Bharu.(Area depan Billion)Telefon: 609-747 8688
Fax: 609-747 7711
Ahad hingga Khamis
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m
Kota Kinabalu 
Lot 7, Tkt Bawah, Lorong Lengkuas,
Wisma Damai, Jalan Damai, Luyang
88300 Kota Kinabalu.Telefon : 6088-272 087
Fax: 6088-272 089Hubungi : Amir Bin Kissi
(Penyelia Cawangan)
Isnin hingga Jumaat
10:00 a.m. to 7:00 p.m.Sabtu
(Pertama & Ketiga):
10:00 a.m. to 7:00 p.m

 

Vitamin penting & vitamin yang TIDAK BOLEH diambil oleh Ibu Mengandung

Bagi ibu yang mengandung, anda dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat daripada doktor sebelum mengambil apa-apa preskripsi ubat/supplemen. Memang vitamin hakikatnya adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh badan untuk mengisi ruang-ruang kosong yang tidak dapat dipenuhi dari diet pemakanan harian. Namun bagi ibu mengandung hanya ada beberapa vitamin yang disarankan diambil semasa mengandung demi memastikan bayi dalam kandungan membesar dengan sihat dan cukup zat.

Vitamin yang perlu
Vitamin yang perlu diambil oleh ibu yang mengandung adalah protein, multivitamin yang lengkap dengan zat besi, vitamin b complex yang lengkap dengan asid folik ,Vitamin C, Kalsium dan Omega.

Fungsi Vitamin 
Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah :-

Protein : untuk bina sel. Sel terbina dari protien. Tanpa protein, pembinaan dan perkembangan sel boleh terbantut.
Multivitamin dengan zat besi : demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.
B complex : penting untuk pembinaan sel darah, saraf dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala.
Vitamin C : pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi.
Kalsium : pembinaan sel darah merah serta tulang bayi.
Omega : membantu pembentukan sel otak.

Namun ada beberapa vitamin yang tidak disarankan diambil semasa mengandung ialah antaranya vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch kecuali atas saranan doktor sendiri.

Vitamin-vitamin yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya di awal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya DIHENTIKAN sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.

Maka sebelum anda membeli apa jua vitamin, pastikan konsultasi diberikan agar pengambilan vitamin memberi kesan kesihatan yang optimum.

*credit to anakkuwiraku

Email: tgmuzlina@gmail.com
SMS/WhatsApp : 013-9395771 (Muz)
Facebook Fanpage : Mama2R 

Kenapa badan perlukan makanan tambahan?

Makanan tambahan? Multivitamin? Supplement? Haa..lebih kurang lah tu..asal bukan makanan yang ditambah sudahlah yer.. 😉 Kalau anda lihat entri-entri yang saya tulis semuaaaaanya berkisar mengenai susu ibu..kan?? Sebab sekarang ni saya masih lagi dalam mood cuti bersalin dan menyusu sambil kumpul stok bila da naik keje nanti 🙂

Cuba anda tanya diri sendiri..adakah anda makan makanan berkhasiat setiap hari? Seperti yang dicadangkan dalam piramid makanan? Untuk diri saya sendiri..jawapannya adalah tidak. Dan..adakah anda tergolong dalam kumpulan yang digambarkan di bawah ini?

gaya hidup tidak sihat

Mengapa Vitamin (Pemakanan Tambahan) Adalah Penting?

Kerana Pemakanan Tambahan Adalah Keperluan Asas, Tiada Pilihan Lagi

  • Tubuh kita perlukan dos yg lebih tinggi bagi sesetengah vitamin,
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin ditanam di atas tanah yg kurang subur,
  • Mungkin berlaku kehilangan zat makanan semasa memasaknya,
  • Gaya hidup kita mungkin mengganggu penyerapan zat makanan,
  • Kepelbagaian makanan mungkin terhad dalam hidangan kita,
  • Kita mungkin kerap makan di luar,
  • Gaya hidup yang tidak aktif,
  • Banyak stress di tempat kerja, di jalanan dll,
  • Kerap demam atau jangkitan selesema dll
  • Makanan kini digabungkan dengan bahan kimia, bahan awet, pewarna, perisa MSG dll.
  • Peningkatan penyakit berkaitan diet (serangan jantung, kanser, kencing manis, tekanan darah tinggi, osteoporosis dll)

Siapa Yang Sangat Perlukan Vitamin ?

  • Pengidap penyakit yg tenat,
  • Org yg memelihara diet makanan,
  • Org yg terlalu alahan ‘alergi’ dgn makanan,
  • Kanak-kanak yg membesar,
  • Remaja, pelajar sekolah yang meningkat usia,
  • Wanita hamil dan ibu yg menyusukan,
  • Warga tua,
  • Ahli sukan,
  • Pekerjaan yg stress tinggi,
  • Selepas pembedahan,
  • Pekerja shift,
  • Mrk yg mencari kesihatan melalui pemakanan tambahan.

Makanan tambahan yang mana?
Anda disyorkan dengan program yang disediakan oleh Shaklee Corporation.

Kenapa Shaklee?

Shaklee Corporation adalah pengeluar makanan tambahan yang terulung dan yang terbesar sehingga kini di mana ia ditubuhkan pada tahun 1956 (bahkan penyelidikan dan pengeluaran bermula seawal 1915 lagi) oleh Dr Forrest C Shaklee pakar bidang pemakanan berkhasiat (pengasas Vitalized Mineral (VITAMIN) dan MLM) yang kini menjalin usaha sama dengan kumpulan syarikat farmaseutikal terkemuka dunia, Yamanouchi sejak 1989.

Mengapa Shaklee – kerana latar belakang syarikat yang baik; makanan tambahan yang nature / fitrah; berasaskan penyelidikan, ujian klinikal dan piawaian kawalan kualiti yang tinggi.

Halal
Rujuk akhbar utama tanah air iaitu The New Straits Times dan Berita Harian pada hari Rabu, 17hb April 2002, Utusan Malaysia hari Khamis 18hb April 2002 dan Borneo Post pada hari Jumaat, 19hb April 2002.

 

Kenapa Produk Luar Negara?

Sabda RasuluLlah (SallaLlahu Alaihi Wasallam) bermaksud “Hikmah itu barangan tercicir orang mukmin, di mana sahaja dia menemuinya dialah yang berhak dengannya”

*credit to anakkuwiraku

Sebenarnya waktu saya mula-mula terjebak dengan multivitamin ni ialah masa saya mengalami keletihan dan kelesuan akibat selalu kerja lewat malam..biasala zaman-zaman kerja kilang dulu kan selalu kena OT..hehhe.. ;p Nak kejar development model printer masa tu memang banyak..tambah lagi plak saya masih lagi menyusukan Arfan. Dah lama arwah mak dan juga ayah saya suruh makan vitamin..tapi ye lah..saya ni jenis tak suka makan ubat!!hahha..tapi yang bagusnya saya ni..bila kena makan..saya akan makan walau dengan apa cara sekalipun…kekeke.. 😉 (Chewaahh!! clap..clap…puji diri sendiri..hehe)

Lepas da cuba makan supplemen Shaklee..memang badan rasa berbeza sangat..Jadi..waktu tu baru saya akui yang badan saya sememangnya perlukan makanan tambahan untuk bantu saya supaya kekal sihat serta cergas dan bertenaga 😉