Tag Archives: cantik

Cantik dan Sihat dengan Vitamin E

Dah nak hari raya ni semua orang nak cantik kan? Tapi takkan Hari Raya jer?? Mestilah nak cantik sepanjang masa kan? Tambah lagi cantik di mata suami. 🙂 Meh saya share tips untuk cantik. Cantik ni bukan ‘luaran’ je..tapi cantik ‘dalaman’ juga. Cantik dalaman ni kita cite kecantikan jasmani je. 😉

Ada yang mengadu,

Saya dah amalkan makan Vitamin E yang dibeli di farmasi. Makan tak pernah miss even sehari pun tapi kesannya tak seperti yang diharapkan. Kenapa yer??

Bezakah setiap Vitamin E?

Shaklee mempunyai vitamin E yang mengandungi keperluan lengkap oleh tubuh iaitu 400iu dan beserta selenium.

Pada dasarnya Vitamin E ialah untuk:

Vitamin E ialah salah satu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan “premenstrual syndrome” dan penyakit fibrocystic buah dada. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan. Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki. Ia juga mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari. Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan “retrolental fibroplasia”, sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang. Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan vitamin E dalam jangka masa panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok. Lain-lain kajian megesyorkan bahawa vitamin ini dapat memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer. Sepanjang ini diketahui bahawa vitamin E telah menunjukkan kesan pencegahan kepada lebih kurang 80 jenis penyakit.

Secara kesimpulan :

1. Vitamin E membuatkan si pengamal nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan. Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat. Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.

2. Vitamin E mencegah segala pertumbuhan abnormal sel terutama kanser. Pengalaman ibu sendiri bila mengalami bengkak susu yang ketara, ibu akan mengambil dua biji vitamin E namun ianya bukanlah diamalkan secara berterusan cuma pada saat melalui saat bengkak susu atau clog duct

Seorang teman sebelum ini mengalami masalah dimana tempat kemaluannya didapati mempunyai benjolan seperti bengkak ketumbuhan, beliau mengamalkan dua biji vitamin E selama 7 hari dan alhamdulillah ketumbuhan itu mengecut dengan sendirinya. Ini kerana Vitamin E membantu mengecutkan pertumbuhan abnormal sel dan melancarkan saraf terutama bagi ibu yang menyusu dan dapat mengelakkan bengkak susu yang berlarutan.

3. Vitamin E sangat membantu dalam aspek kesuburan. Bagi ibu yang menyusu, kedinginan adalah masalah biasa yang bakal dilalui disebabkan hormon prolaktin yang lebih tinggi dari hormon estrogen. Walau bagaimanapun melalui pengalaman ibu, pengambilan vitamin membantu mengatasi masalah kedinginan.

4. Vitamin E membantu pengaliran darah dengan lebih lancar. Membantu mengatasi masalah sarah belakang terutama mereka yang sering mengadu masalah sakit bahagian belakang badan.

5. Vitamin E membantu mempercepat proses baik luka. Sangat membantu apabila si ibu yang menyusu mengalami luka di bahagian nipple. Rata2 ibu yang menyusu akan melalui saat sukar apabila puting susunya melecet atau pun luka. Pengambilan yang konsisten sangat membantu si ibu recover dari kesakitan yang dilalui.

6. Bagi wanita yang pernah melahirkan anak, perasankah anda kawasan areola iaitu kawasan bahagian puting susu menjadi besar dan gelap. Semakin banyak kelahiran akan membuatkan ianya semakin gelap. Ibu membuat kesimpulan bahawa ianya merupakan pigmentation after kelahiran. Namun dengan pengambilan vitamin E yang konsisten membantu kawasan gelap itu mengecil dan warna puting menjadi cerah semula.

7. Bagi yang mempunyai masalah pre-menstrual yang teruk, vitamin E membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual.  – credit

Mari kita baca testimonial seorang pengguna vitamin E.

testimonial vitamin e

Wah…itu kata seorang Pharmacist!! Mesti teruja kan?

Lagi testimonial vitamin E daripada Pn. Nur Adilah Abd Manaf

Sy amalkn Set B dan ESP. Mungkin sbb kurang air, alfalfa dlm set b sbbkn muka sy jadi berjerawat. Maka penuhlah mukaku dgn parut2 jerawat…hehe. Alkisahnya, sy tambahkn Vit E dlm aturan supplemt n vitamin2 sy. Selepas 2 minggu mmg sgt ketara kesannya. Alhamdulillah parut mmg hilang sikit demi sedikit. Skrg rasa licin je. Tp tula xde plak terpikir nk snap pic sebelum n selepas…huahuahua.

Anda nak kulit cantik dan licin macam Pn Adilah? 🙂  Apa kata Bonda Sha pula..

“sepanjang hari kulit rs gatal2 sbb byk mkn mcm2..lps tu teringat nk try sapu vit E,alhmdulillah dgn izin Allah trus ilng rs gatal…terima ksh,ya Allah..gembira sgt.lps ni mmg vit E kne beli byk2 la sbb nk pecahkn n sapu kt tmpt alergik n muka selain mkn sebiji hari2…”

credit testimonial

Sebotol Vitamin E Complex mengandungi 120 capsule. Makan sebiji sehari..Boleh buat masker juga tau 🙂 Nantikan entri lain lak saya share macam mana nak buat masker yer.

Jadi..apa tunggu lagi..nak cuba? Boleh contact saya yer.

SMS|WhatsApp : 013 939 5771 (MuzZ)
Email : tgmuzlina@gmail.com
FB Fanpage : http://www.facebook.com/Mama2R