Tag Archives: kurangkan masalah rambut gugur

Rambut Gugur Banyak Sangat Sampai Fobia Nak Sikat!

Rambut yang cantik dan kulit kepala yang sihat..saya pasti idaman semua orang kan? tak kira lelaki mahupun wanita. Hatta yang bertudung sekalipun, lagi lah perlukan penjagaan ekstra. Rambut gugur setiap hari adalah perkara normal sebenarnya. Tapi apa yang perlu kita risaukan ialah jika kadar pertumbuhan rambut lambat dan ini menyebabkan rambut kelihatan semakin menipis dan kepala kelihatan membotak.

cara atasi masalah rambut gugur

Bagi wanita, rambut umpama mahkota yang perlu dijaga rapi. Cuba bayangkan wanita yang takde rambut..hooo..scary!!! Kalau rambut selalu gugur, memang nampak habis kulit kepala. Walaupun bertudung boleh tutup tapi takkan duk dalam rumah pun nak bertudung 24 jam kan? Dulu macam tulah perasaan saya, rasa tak yakin dengan diri sendiri walaupun yang ada dalam rumah tu family sendiri je.

Rambut selalu gugur sampai nipis dan nampak kulit kepala. Bila sikat, banyak jugalah rambut yang lekat pada sikat.itu belum lagi mandi. Tension nak bersihkan bilik air yang penuh rambut. Sangat tak selesa. Kulit kepala jenis cepat berminyak walaupun selalu cuci rambut. Lepas tu saya cuba pulihkan kembali kulit kepala dengan Nourishing Scalp Treatment dengan tambahan zink complex untuk kuatkan akar rambut dari dalam. Alhamdulillah, lepas tu kurang dah rambut gugur dan sekarang memang dah tak ada lagi masalah tu.

Masalah rambut gugur berlebihan ni dapat diatasi dengan melakukan beberapa langkah pencegahan seperti berikut agar rambut dan kulit kepala kembali sihat.

  1. Cuci rambut setiap hari dengan menggunakan syampu yang sesuai dengan kulit kepala supaya tidak pula timbul masalah kelemumur pada kulit kepala yang boleh mengakibatkan keguguran rambut.
  2. Pilih syampu yang sesuai dengan anda supaya rambut dan kulit kepala tidak mengalami sebarang implikasi bila menggunakannya.
  3. Elakkan terlalu kerap membuat rawatan rambut di salun kerana ia juga berpotensi untuk rambut gugur sekaligus mengakibatkan kulit kepala menjadi tidak sihat. Kebanyakan kandungan bahan kimia yang terlalu tinggi dalam produk rawatan rambut akan menyebabkan rambut cepat rosak seperti kelihatan kusam dan mudah bercabang.

Ada seorang sahabat yang hubungi saya disebabkan masalah rambut gugur ni. Katanya rambut makin menipis dan beliau nak cuba Nourishing Scalp Treatment tu. Alhamdulillah selepas hampir sebulan menggunakannya, dah nampak kesannya. Di bawah adalah perbualan antara saya dengan beliau.

cara atasi rambut gugur

 

Apa pula kata Pn. Maria ni yang dah berjaya selesaikan masalah rambut gugur beliau yang dulunya agak kronik sehinggakan rambut bersepah atas lantai bilik air.

Jika anda juga mengalami masalah rambut gugur, jangan segan untuk hubungi saya. Saya sedia membantu.

Muzlina
013 939 5771
Mama2R’s Vitamin Shoppe