Tag Archives: tips menghilangkan jerawat

Cara menghilangkan jerawat

Masalah jerawat kalau dibiarkan memang boleh jadi stress! Kadang kala masalah jerawat yang dialami boleh menyebabkan seseorang hilang keyakinan diri. Ada juga yang sanggup tak keluar rumah sebab muka naik jerawat. Alah…bukan banyak pun..seketul jek! Hehehe..tapi itulah yang berlaku bagi yang sangat mementingkan kesempurnaan pada wajah. Sibuk sana sini fikir bagaimana menghilangkan jerawat. Semua orang nak cantik..seketul jerawat pun kecoh..apatah lagi kalau jerawat penuh di muka? Jerawat yang timbul pula mungkin akan timbulkan kesan kehitaman atau parut pada wajah.

Ada yang mengalami masalah jerawat muka dan tak kurang juga bagi yang mengalami masalah jerawat badan. Tak kisah lah muka ke..badan ke..tapi tetap jerawat kan? Tambah lagi kalau yang naik tu jerawat batu! Perasaannya??? Of course macam kena hempap batu..sakit! Pelbagai cara untuk menghilangkan jerawat yang anda boleh cuba tetapi tahukah anda yang cara terbaik untuk menghilangkan jerawat ialah dengan merawatnya dari dalam. Tahukah anda yang masalah jerawat kebanyakannya berpunca dari masalah kulit yang tidak sihat? Kulit kita sering terdedah dengan pencemaran udara seperti asap kenderaan, asap rokok dan debu-debu berterbangan. Lebihan minyak di muka menyulitkan lagi keadaan. Penjagaan kulit muka secara rapi dari luar seperti pembersih muka dapat mengurangkan masalah jerawat muka tetapi ianya tidak menjamin sel kulit anda sihat dari dalam.

Cara Menghilangkan Jerawat 

Berikut adalah tips yang anda boleh cuba untuk menghilangkan jerawat dan mengurangkan masalah jerawat:

  1. Gunakan pencuci muka yang tidak mengandungi bahan kimia berbahaya. Cuci lah muka anda sekurang-kurangnya dua kali sehari. Bagi yang muslim..takyah susahkan  diri anda sebab 5 kali sehari dah wajib kan? 😉
  2. Amalkan pemakanan yang seimbang. Zat dan nutrien yang mencukupi menghasilkan sel kulit yang lebih sihat.
  3. Rehat secukupnya. Jerawat juga boleh timbul akibat daripada badan yang stress, letih dan tidak cukup rehat.
  4. Basuh muka sebelum tidur. Ini sangat penting bagi membersihkan muka dari mekap atau debu-debu yang berterbangan.
  5. Jangan sesekali picit jerawat sebab ianya berkemungkinan meninggalkan parut/bekas jerawat.

Atau anda juga boleh mengamalkan suplemen sebagai salah satu usaha bagi menampung keperluan zat dan nutrisi bagi mendapatkan kulit yang cantik. Kulit yang bebas jerawat adalah kulit yang sihat, cantik dan bersih luar dan dalam.

Tahukah anda sesetengah jerawat disebabkan oleh badan kita yang banyak toksin? Walaupun dah cuba bermacam-macam jenis skin care dan produk kosmetik, tapi jerawat datang dan pergi. Antara sebab utamanya toksin masih banyak berkumpul dalam badan. Jadi anda perlukan Herblax untuk membantu mengeluarkan toksin serta mencuci usus. Bila usus dah bersih, jadi semua zat makanan dan juga vitamin yang kita makan lebih mudah dan lebih cepat diserap dalam badan.

vitamin kulit cantik

Salah satu lagi punca yang menyebabkan masalah jerawat terutamanya pada muka adalah disebabkan radikal bebas seperti asap kenderaan, pencemaran udara dan sebagainya. Lebihan minyak pada kulit muka juga akan menyumbat pori-pori di muka. Bila debu dan minyak bercampur aduk..tersumbatlah liang tersebut..sebab tu lah wujudnya jerawat. Radikal bebas akan menyebabkan sel dalam badan kita cepat rosak dan cara untuk menghilangkan jerawat adalah dengan memakan makanan yang mengandungi antioksidan tinggi yang kaya dengan vitamin A, vitamin C dan Vitamin E. Vita-E Complex bertindak sebagai antioksidan yang melindung dan mencegah kerosakan sel. Sangat terkenal sebagai vitamin awet muda iaitu vitamin yang dapat melambatkan proses penuaan. Bukannya makan vitamin E ni takkan tua sampai bila2…tapi hanya mengelakkan wajah kita kelihatan tua sebelum usia! Pasti malu yang amat kalau kita berjalan sebelah suami, tapi dikatakan kakak kepada suami! Ohhhh..no..no..no..

Vitamin E dapat membantu keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak dalam liang kulit..jadi takdelah yang kulit berminyak atau kulit kering..sekaligus akan membantu mengurangkan jerawat yang akan muncul di tengah-tengah pipi yang cantik gebu ittew!! ;p Bagi yang mengalami masalah kulit berminyak, saya amat sarankan anda mencuba Vita-E Complex..pasti anda berpuas hati. Saya sendiri cuba selepas 2 minggu pun dah kurang sangat kawasan muka yang berminyak.

Bagi yang mementingkan kecantikan, vitamin E ni memang suplemen wajib. Kalau tak caya..tengok jer label pada produk kosmetik dan sabun mandian pun ada vitamin E tau!

Satu lagi kerisauan yang bermain di fikiran anda adalah cara untuk menghilangkan muka yang penuh dengan bekas-bekas dan parut jerawat. Sebenarnya bekas jerawat atau parut jerawat yang kehitaman adalah disebabkan sel kulit yang tidak digantikan dengan sel kulit yang baru. Makanan asas bagi sel kulit adalah protein. Kalau tak cukup protein, macam mana kulit baru nak tumbuh dan ganti yang baru? Cuba cek brapa banyak sumber protein dalam makanan harian anda. Adakah mencukupi? Atau langsung takde? Kalau ada pun..brapa banyak je yang diserap ke dalam badan dan betul-betul memberikan kesan kepada tubuh badan anda? Kenapa saya cakap macam tu? Protein mudah musnah pada suhu yang tinggi. Jadi bila kita masak atau goreng ikan, ayam atau daging..pastinya menggunakan suhu yang tinggi kan? Brapa peratus je protein yang akan tinggal?

Shaklee ada sumber protein terbaik anda untuk menampung keperluan protein harian anda. Kalau makan ayam atau daging, ianya perlu ditukar oleh badan dulu kepada asid amino barulah dapat diserap secara efektif ke dalam badan. Tapi Shaklee Protein Isolate Powder atau lebih dikenali sebagai ESP terdiri daripada protein paling ringkas iaitu 9 asid amino yang tersedia untuk diserap ke dalam badan secepat yang mungkin. Sebab itulah rata-rata pengguna ESP gembira setelah konsisten minum ESP, kulit mereka lebih cantik, halus dan terasa lembut je sebab sel kulit dah pun diganti dengan yang baru. Hurmmm..suami anda pasti suka dan puji kalau kulit isterinya yang cantik tu bersih dan sehalus kulit bayi! 😉

Mari kita lihat apa kata pengguna yang dah pun cuba.

Nak tengok lagi testimoni? Anda boleh klik TESTIMONI SET KECANTIKAN.